Saigon en Nha Trang - Reisverslag uit Beilen, Nederland van Jefke Bor - WaarBenJij.nu Saigon en Nha Trang - Reisverslag uit Beilen, Nederland van Jefke Bor - WaarBenJij.nu

Saigon en Nha Trang

Door: Jefke

Blijf op de hoogte en volg Jefke

15 September 2019 | Nederland, Beilen

Op 11-09 2019 ben ik met beelden en een klein beetje geschiedenis kennis over de 2e Indochinese oorlog, op het vliegtuig gestapt. Ooit een musical gezien waarin de Amerikanen verheerlijkt werden. En geen idee van de rest.
Inmiddels na het bezoeken van Saigon (3 dagen), de tunnels van Cu Chi, en de omstandigheden te hebben gezien waar mensen 15 jaren tijdens die laatste oorlog in hebben geleefd, kan ik niet anders dan groot respect hebben voor de veerkracht en inventiviteit van de Vietnamezen. De gevolgen van Agent Orange zijn in het DNA van mensen van onze generatie en de kinderen te zien.
Inmiddels zijn Noord en Zuid Vietnam samen onder een communistische overheid die een kapitalistisch beleid voert. Met de blik op de toekomst. Redelijk goede gezondheidszorg voor iedereen die ingeschreven staat. Redelijk goede wegen, landeigenaarschap. Heel veel handel en steeds meer export.
Hele vriendelijke mensen die hard werken en toeristen graag een beetje voor de gek houden.
Saigon is overweldigend. Het verkeer zeker. Acht miljoen inwoners en 4,5 miljoen brommers/ scooters. Daarin zijn wij per cyclo rondgereden. Doodeng want verkeersregels zijn er niet.
We hebben de Mekong Delta bezocht. Grote armoede maar voor landbouw ideale omstandigheden . We zijn de Mangrove in geweest van die Delta. Heel warm en vochtig maar alles wat he kunt eten groeit en bloeit daar.
Vandaag 12 uren gereisd om in Nha Trang te komen . Een toeristenoord aan zee. In het regenseizoen :-).
We gaan er snorkelen een kilometer uit de kust. En een beetje uitrusten van Saigon.

• 15 September 2019 - 16:59

Robine:

Klinkt alsof jullie ogen en oren alweer zijn gevuld met nieuwe indrukken. Geniet ervan!