Township - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Jefke Bor - WaarBenJij.nu Township - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Jefke Bor - WaarBenJij.nu

Township

Door: Jefke

Blijf op de hoogte en volg Jefke

26 Februari 2013 | Namibië, Swakopmund

Vandaag schrijf ik voor de komende 10 dagen mijn laatste verhaal. We gaan een wifi vrij gebied in.
Korixgas, Etosha, de Okavangodelta deels in Botswana, en Chobe NP in Botswana.

Voor zover het schema.
Vandaag heb ik 2 totaal verschillende dingen gedaan.
Door de woestijn gereden op een quadbike en daarna naar een heel groot Township geweest. Een Township is eigenlijk niet te vertalen in onze taal. Wij kennen het niet. Een krottenwijk doet onrecht aan wat ik heb gezien.
In Swakopmund is er in de woestijn, dus buiten de stad, een enorm Township. Er zij 17000 mensen ' gehuisvest'.
Er leven 4 stammen: de damars, de Nama's, de Herero's en nog een stam. Allemaal met eigen stammengebruiken en zelfs stamoudsten. Bij de Herero's is een typisch kenmerk dat de oom alle zaken regelt en meer zeggenschap heeft als de man. Er worden huwelijken gearrangeerd door hem, grond gekocht en beslissingen over de opvoeding van de kinderen genomen. De Herero mannen mogen tot 5 vrouwen trouwen, maar de 1 e vrouw zoekt de rest van de vrouwen uit.
De Damara's hadden een vrouwelijke chief.

Er waren ' wijken met stenen huisjes, wijken met houten hutjes en wijken met alleen onderkomens gebouwd met afval, plastic, bruikbare materialen uit vuilnis.
Vooral de laatste wijken hadden maar 1 waterput en er was geen elektriciteit.
Hele grote gezinnen dwz veel kinderen. Men zorgde voor elkaar en bedreef ruilhandel. Er is grond maar die bestaat alleen uit droog zand. Het heeft al 2 jaar niet geregend. Werkeloosheid : 51 %.
We hebben daar bezoek gebracht aan drie huishoudens en gesproken met voornamelijk vrouwen. Ze hebben voor ons een traditionele maaltijd bereid met rupsen, maispap, wilde spinazie en een gedroogde vrucht toe.
Deze community's worden geholpenmet geld van THE Angelina Jolie foundation voor scholen en daycare.

Indrukwekkend. En ondanks de misère ook veel vrolijkheid.

Naast al deze indrukken zijner nog volop andere zaken die door mijn hoofd gaan. Genoeg indrukken om te verwerken en een plekje te geven. Morgen gaan we weer op reis. Dan bezinken de indrukken van de dagen ervoor.
Ik slaap niet echt goed, maar tijdens het rijden in de bus haal ik soms wat uurtjes in.
Morgen loopt de temperatuur weer op boven de 40 graden.
We gaan richting malaria gebied. Ga morgen starten met de middelen tegen malaria.

In Zimbabwe zal ik weer een verslag toevoegen. Niet lang daarna hoop ik jullie te zien en spreken. Als Jemen een indruk wilt krijgen en hele bevlogen en enthousiaste verhalen wilt horen, maak maar vast een afspraak met Hans.
Groet en alle liefs vanuit Namibië.

  • 26 Februari 2013 - 22:34

    Anita:

    Hee Jefke,
    Wauw, wat een indrukwekkende belevenissen. Gek, ik schrijf je nu, maar waarschijnlijk lees je dit dus pas over bijna 2 weken.... nouja, voor dan maar alvast. Ik denk aan je, verheug me op je verhalen. Geniet, beleef en verwerk al je indrukken. Kan me voorstellen dat het heel wat met je doet. Tot gauw !!!
    Liefs, Anita

  • 27 Februari 2013 - 08:30

    Famke:

    Wat een indrukken Jefke! Geweldig! Wat een bijzondere tijd. Zo te horen heb je ook nog extra uren waarin je niet slaapt... :) Plan je het een beetje zo dat je thuis goed kan uitslapen? Jammer dat we een tijd niet van je gaan horen, ik hou door jouw reisverslagen de mail heel goed bij; het is zo leuk om met je mee te leven door je verslagen. Je bent nog heel lang weg, maar als je dit leest kan ik je waarschijnlijk al een goede terugreis wensen?! Maar eerst... nog meer indrukken. Veel liefs van Famke

  • 27 Februari 2013 - 22:59

    Chantal:

    Hoi Jefke...
    Wat ontzettend leuk je verslagen en daarin je enthousiasme te lezen... Daardoor zo ik mezelf ook zo weer terug in het rustige en indrukkewekkende Namibië. Leuk dat je totaal verschillende indrukken krijgt van het land. En tijd genoeg om heerlijk alle indrukken te verwerken van alles om je heen...
    Ik wens je veel plezier de komende dagen op de wilde excursies... En op jacht naar de wilde dieren... Hopelijk zie je de big vijf allemaal.
    Gelukkig haal je je slaap beetje in onderweg.. Is belangrijk voor alle indrukken...
    Voor de komende dagen, BE AWARE OF CROCODILS And HIPPO'S!!!!!!!!!!
    Groetjes Chantal

  • 03 Maart 2013 - 15:58

    Ben Pattipeilohy:

    indrukwekkende verhalen Jefke!
    Je bent (intussen) al in Botswana! Alle vele indrukken van Namibie achterlaten en nu Botwana... een land met een verleden en toekomst, arm/rijk, droogte... Geniet deze komende tien dagen... veel drinken en niet vergeten je medicijnen in te nemen!!!

    Groet Ben

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Namibië, Swakopmund

Zuid West Afrika

Mijn eerste reis in Zuid west Afrika

Recente Reisverslagen:

10 Maart 2013

Victoria Falls

08 Maart 2013

Vanaf Swakopmund tot Botswana

26 Februari 2013

Township

25 Februari 2013

Sossusvlei, Swakopmund

22 Februari 2013

Fish River canyon
Jefke

Jefke in Vietnam

Actief sinds 30 Jan. 2013
Verslag gelezen: 454
Totaal aantal bezoekers 9188

Voorgaande reizen:

11 September 2019 - 26 September 2019

Vietnam

17 Februari 2013 - 12 Maart 2013

Zuid West Afrika

Landen bezocht: